Temadag om selvskade med Bo Møhl


På en smuk dag med høj blå himmel, var vi inviteret indenfor på det skønne opholdssted i Juelsminde.
Det var med stor forventning vi klappede Bo Møhl på “scenen”. Et svært og vigtigt emne, som vi oplever hver dag i vores arbejde
med de unge.

Der er mange fordomme om selvskade, og vi kender dem alle. Det var så godt, at få sat ord på alt det, vi oplever vedr. selvskade. At
få valideret at metoder som mentalisering faktisk har en effekt. At tage de forskellige dilemmaer op vi møder i hverdagen er så
vigtigt at få talt med hinanden om. Som Bo Møhl, sagde:

“De unge, der skader sig selv, gør det bedste de kan her-ognu, for at leve et godt liv. Hvis de havde kunnet gøre noget bedre, ville de have gjort det……. Så enkelt er det”

Det er vigtigt at få hjælp til, at få nye færdigheder, så man kan ændre sit reaktionsmønster og lindre sine smerter på anden vis. At man kan forstå dynamikken bag selvskade, gør det nemmere at hjælpe.Så opfatter man måske heller ikke så nemt, at beboeren anvender selvskade som et middel til at få opmærksomhed eller manipulere. Det var en god, lærerig og informativ dag i godt selskab.

Af: Anette Rundkvist, Opholdsstedet i Bogense

Mere info om temadagen her: www.juelsminde-dagskole.dk/temadag-om-selvskade/

 

Temadag om selvskade med Bo Møhl

Temadag om selvskade med Bo Møhl

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Åbent hus – Maj 2026

Åbent hus – Maj 2026

Åbent hus - Maj 2026 Torsdag d. 21. maj afholdt Opholdsstedet i Bogense og Bogense Heldagsskole åbent hus for interesserede gæster, samarbejdspartnere og lokalsamfundet. Til vores store glæde var arrangementet rigtig godt besøgt, og i løbet af dagen lagde omkring...

Familie og vennedag  i Bogense blev en stor succes

Familie og vennedag i Bogense blev en stor succes

Familie og vennedag i Bogense blev en stor succes Lørdag d. 2. maj afholdte vi familiedag på opholdsstedet i Bogense – og dagen blev en kæmpe succes. Familier fra flere af vores unge deltog, og der opstod hurtigt en hyggelig og varm stemning, hvor familierne lærte...

Affaldsindsamlingen 2026

Affaldsindsamlingen 2026

Affaldsindsamlingen 2026 Vores unge har været ude og samle affald i lokalområdet – sammen med undervisere og pædagoger.   Det er en enkel aktivitet. Men den rummer meget læring. De unge oplever, at deres indsats gør en forskel. De tager ansvar. Og de gør noget...