Sommertur til Polen

I uge 28 og 29 havde vi fornøjelsen af at besøge Polen, hvor der blev fyldt på med oplevelser og indtryk. Vi var i alt seks unge og fire pædagoger, som drog afsted til en uge fyldt med spændende aktiviteter. Turen begyndte onsdag den 10. juli, hvor vi satte kurs mod Polen i en bil og en minibus. På vejen havde vi en overnatning i Berlin, inden vi dagen efter nåede frem til vores destination, Katowice, hvor vi havde booket hotel til hele opholdet.

Besøg i Auschwitz og Birkenau

Vores første udflugt gik til de berygtede koncentrationslejre, Auschwitz og Birkenau. Det siges, at det er en anden oplevelse at være der i virkeligheden, og det må vi sige holdt stik. Flere af os blev dybt berørt af at opleve stedet, og mange havde tårer i øjnene under turen. At besøge et så tragisk sted var en både sørgelig og spændende oplevelse. Vi havde en dygtig guide, som var meget passioneret og vidste utroligt meget om, hvad der var sket der. Det er en historie, vi aldrig må glemme.

Hike i Bjerge og Besøg i Slovakiet

Den tredje dag gik turen mod den sydligste del af Polen, hvor vi fik mulighed for at gå over grænsen til Slovakiet. Vi vandrede gennem et smukt bjerglandskab og fik hjælp af en hestevogn, der bragte os til toppen. Resten af turen hikede vi tilbage, og den dag fik vi gået 8-9 kilometer. Trods den intense varme på 30-35 grader klarede alle det rigtig godt.

Krakows Saltminer og Sukiennice

Efter en dag med ren afslapning gik turen til Krakow, kendt for sine imponerende underjordiske saltminer, som har en dybde på over 320 meter. De forskellige kamre og passager strækker sig over 287 kilometer, og vi besøgte blandt andet en underjordisk saltkirke dekoreret med krystaller. Vi blev bedt om at lukke dørene hver gang, vi gik ind i et nyt kammer for at undgå gennemtræk. Efter besøget i minerne fortsatte vi til en af Europas ældste bazarer, Sukiennice, som dateres tilbage til renæssancen. Det var en fascinerende oplevelse at gå rundt i de historiske omgivelser.

Afslapning og Badeland

Den næstsidste dag bød på afslapning og en tur til et badeland, hvor vi kunne nyde vandrutsjebaner og pools. På vejen tilbage til Danmark tog vi en afstikker til Heidepark og havde en overnatning i Tyskland. Den 18. juli var vi tilbage igen, fyldt med minder og oplevelser fra en uforglemmelig tur.
Denne rejse til Polen gav os ikke kun mulighed for at se og lære om historiske steder, men også for at nyde naturskønne vandreture og sjove aktiviteter. Det var en uge fyldt med indtryk, der helt sikkert vil blive husket i lang tid fremover.

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

En Uforglemmelig Sheltertur i Sommerferien

En Uforglemmelig Sheltertur i Sommerferien   Sommeren lakker mod enden, men et af højdepunkterne fra vores sommerprogram står stadig klart i erindringen: vores sheltertur. Over tre dage tog vi, tre pædagoger, afsted ved Helnæsbugten (Sydfyn) med en gruppe på 4-5...

Familiedage på Opholdsstedet i Bogense

Familiedage på Opholdsstedet i Bogense Her er familiedage en dybt forankret tradition, med to årlige begivenheder, en om foråret og en om efteråret, der samler både ansatte og deres familier, unge og deres familier i fællesskabets navn. Disse dage er af afgørende...

Tur til Polen – en verden til forskel

Tur til Polen - en verden til forskel Interview med Iwo Belak, pædagog på opholdsstedet i Bogense: ”Vi var 3 afsted på denne tur, to voksne og en ung. Eric, som er praktikant, Kevin og mig. Det var en fem dages tur fra den 24. marts - 29. marts 2024. Vores første stop...