Værdien af et godt program


Når vi står overfor at skulle beslutte, hvordan sommerferien skal se ud for vores unge, har vi mange overvejelser og drøftelser om, hvad idéen og målet er.

Vi er vant til at tage udenlands og har de sidste somre været i Sverige, Norge, Tyskland, Italien, Spanien og Marokko. Undervejs møder vi nye mennesker, anderledes kultur og får indtryk, som ofte slet ikke ligner vores dagligdag, og dét er der en naturlig mobiliserende kraft i. Vi har haft rigtig mange gode oplevelser på disse ture.

I år så vi os nødsaget til at blive i Danmark og få det allerbedste ud af situationen, og det kræver nøje drøftelser med os selv og naturligvis med de unge. Det gør vi for, i så høj grad som mulig, at sikre den bedste sommerferie for alle, og det er noget af denne omhu, der er med til at sikre, at vi får bestemt et udfordrende og indholdsmæssigt rigt program, som tilgodeser dem, der kommer med. Det er en hårfin balance, der kræver, at vi bruger erfaringerne fra andre ture, at vi gør os umage og involverer de unge – og det gjorde vi også denne gang.

Kirsten, som har arbejdet på opholdsstedet i mange år og stod for programmet i uge 30, hvor ”sommerhuset” var udskiftet med skibet ”Viking”, som lå i Gråsten havn:


*vi bruger programmet som vores pædagogiske værktøj til at opbygge relationen til de unge, til at gøre dem nysgerrige på verden og livet omkring os generelt – og det virker!

*den pædagog, som skal stå for programmet, er nødt til at ville det mere end noget andet, for det er dét, som man bruger til at mobilisere de unge – og når de unge gerne vil det, så er grunden skabt for en god tur

*den grundige forberedelse er altafgørende, så man får det tilrettelagt, så alle får noget ud af det

*det er vigtigt at tænke ind i, at de unge skal kunne se sig selv være med – det skal ikke være for kedeligt, men heller ikke for vildt – eller måske netop lidt vildt – alt afhængig af, hvilken elevgruppe man har. Er det de modige eller de forsigtige, som skal på tur – eller måske en blanding

*det skal være anderledes end, når vi har weekendture. Man skal kunne mærke, at vi kan gøre noget, som tager længere tid og måske er der mulighed for lidt fordybelse, selvom det er en næsten uoverstigelig udfordring for nogle

*det skal være anderledes også på den måde, at der er flere ting, som er nyt for de voksne, så vi er ”i samme båd”, uanset om det er på ture til andre lande eller på ture i DK. Eks. fra i år: Ingen af os har boet på et skib i 5 dage, kørt blow-cart på Rømø, sejlet med Sirocco, konkurreret i bueskydning på en professionel bane i flere timer osv.osv. Det er i høj grad med til at opbygge den relation, der er så vigtig.

*det giver noget helt særligt i fht. til sammenholdet, at vi er sammen i flere dage i træk, 24 timer i døgnet og laver alting sammen – det gør noget

*det er et lærestykke i at tilsidesætte egne behov – og for den sags skyld gælder det både for de unge og for de voksne, men det har alle jo brug for at mestre

*Når jeg snakker med tidligere elever, er de altid optaget af de ture, vi har været på. De nævner ofte situationer eller oplevelser på en tur, som har gjort et særligt indtryk på dem og man kan mærke det særlige sammenhold, man har med dem, fordi vi har oplevet noget ekstraordinært sammen

*Jeg kan slet ikke forestille mig at arbejde et sted, hvor det ikke er en del af dna´et at tage de unge med på tur

.
.

Se video fra vores program her: https://opholdsstedet-bogense.dk/video/videoer/