Whiteboard-animation – hvorfor?


Idéen bag Whiteboard

På Opholdsstedet i Bogense arbejder vi hele tiden med at udvikle på, hvordan vi kan formidle budskabet om vores tilbud og aktiviteter. På hjemmesiden og på Facebook udtrykker vi os digitalt mest i tekst, fotos og nogle få videoer. Vi udgiver brochurer og nyhedsbreve på papir, men vi ville gerne noget mere.

For 3 år siden lavede vi en whiteboard-animationsfilm for at fortælle om vores sted og skole og har længe gerne villet gentage succesen. Midt i september lykkedes det os endelig.

Vi har arbejdet med samspillet mellem tegningerne og det indtalte speak. Og resultatet ser lovende ud. Budskabet, som vi ville formidle er blevet så præcist som vi havde ønsket. Målet er naturligvis, at den flittige blyantstreg og det rolige speak i baggrunden engagerer og fastholder modtageren.

Ud over at det er en, synes vi selv, sjov og utraditionel måde at lave video på, så er der også mere faglige argumenter for at prøve denne form for formidling.

 

Statistik

Statistisk set har en whiteboard-animation 15% højere fastholdelsesrate end en almindelig video. Desuden vil en whiteboard-video, statistisk set, blive delt tre gange mere på de sociale medier end en tilsvarende normal video. Dog er man selv nødt til at yde en ekstra indsats for det. Heller ikke med whiteboard-animationer kommer der ret meget ”af sig selv”. I skrivende stund har vores video fået over 7000 visninger på Facebook, hvilket vi er ganske godt tilfredse med.


Videnskaben

Vores menneskelige hjerne har spejlneuroner. Når man ser en video af billeder, der tegnes, føler man sig automatisk involveret i processen. Afslutningen af ​​hvert billede frigiver en dosis dopamin. Det får os til at føle, at vi selv er færdige med at skabe billedet. Med andre ord får whiteboard-animationen trukket os ind i historien på en anderledes måde end andre videoer.


Engagement

Flere undersøgelser viser, at online-seere normalt foretrækker at se videoer, der er under 60 sekunder. På grund af den engagerende karakter af whiteboard-animationsvideoer er man som seer ikke bevidst om, at man har set en længere video. For eksempel er vores video 2 ½ minutter lang, men trods dette holder den seerne engageret.

Tidsløst

Skiftende mode, nye trends og endnu nyere gadgets er nogle af grundene til, hvorfor videoer blive forældede. Da tingene tit er karikerede i en whiteboard-animation, kan dette ses som en fordel, som ligeledes forlænger videoens levetiden.

 

Enkelheden

Med en whiteboard-animeret video er det muligt at forklare, hvad man udbyder af services uden at skulle gå for meget i detaljer. Det hele handler helt enkelt om at kunne illustrere noget via en god tegning. Som man ved, så siger billeder mere end mange ord, og som samtidig understøttes af en enkelt indtalt tekst.

Hvis du ikke allerede har set videoen, vil vi hermed invitere dig til at besøge vores site, hvor du finder videoen: www.opholdsstedet-bogense.dk/video/videoer eller scan QR koden herunder for at se videoen på Youtube.

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Årsafslutning

Årsafslutning

Årsafslutning Torsdag d. 27. juni havde vi årsafslutning. Alle fra opholdsstedet var inviteret til en sammenkomst, der ikke blot skulle markere en milepæl i elevernes liv, men tillige skulle gøres så festlig, så det kunne bevares som et godt minde fra gode tider....

Den Fynske Landsby

Den Fynske Landsby

Den Fynske Landsby Torsdag d. 6. juni gik turen til Den Fynske Landsby, hvor vi for en stund blev suget tilbage til fortiden. Den Fynske Landsby er et frilandsmuseum i Odense, som indeholder gårde og huse, som de så ud på Fyn i 1800-tallet. Landsbyen ligger i...

Ekskursion til Økolariet i Vejle

Ekskursion til Økolariet i Vejle

Ekskursion til Økolariet i Vejle Torsdag d. 16. maj var vi på ekskursion til Økolariet i Vejle. Økolariet er et videns- og oplevelsescenter om natur, miljø, klima, energi, opfindelser og innovation. Økolariets udstillinger og undervisning kombinerer naturvidenskab med...