Tur til Polen – en verden til forskel

Interview med Iwo Belak, pædagog på opholdsstedet i Bogense:
”Vi var 3 afsted på denne tur, to voksne og en ung. Eric, som er praktikant, Kevin og mig.
Det var en fem dages tur fra den 24. marts – 29. marts 2024. Vores første stop var i Poznań, min barndomsby. Vi ankom omkring kl. 15. Her gik vi rundt og så kulturelle bygninger. Meningen var at vi skulle få nogle kulinariske oplevelser og se noget kultur. Poznań er faktisk et af Polens ældste og efter min mening flotteste byer.

Vores 2. dag var i Warszawa som ligger omkring 3 timers kørsel fra Poznań. Grundet Europamesterskabet har byen få helt nye veje, togstationer og lufthavn. Under hele turen ønskede Kevin at være vågen. Det var første gang, at han var uden for landets grænser. Det virkede som om han sugede alle indtryk ind til sig. Det var fascinerende at opleve hans nysgerrighed. Da vi ankom til Warszawa, valgte vi at indlogere os på et hotel omkring 8 kilometer uden for centrum. Efter ankomst og afslapning tog vi en tur til den nye bydel med de flotteste skyskrabere. Herefter tog vi til den gamle bydel, for at mærke stemningen.

3. dag tog vi til Museum for illusion, hvor vi kunne prøve forskellige rum og se opstillinger med kunst. Kevin elskede det og syntes, at det var sjovt. Her fik Kevin købt et bælte, hvor der står Warszawa på.
I Polen går man meget op i ære, og at man taler pænt til hinanden. På et tidspunkt blev Kevin stoppet op af en maler på vejen, der var nysgerrig for at høre, hvorfor den unge mand gik så foroverbøjet. Det skal siges, at Kevin er en ret høj, slank ung mand. Manden forklarede, hvordan det er bedst at gå, så man ikke får ondt i ryggen. Det tog Kevin meget pænt og resten af turen var det tydeligt, at det havde gjort indtryk på Kevin at tale med den fremmede mand på gaden. I Polen er folk generelt glade for at tale. Når man f.eks. sidder i en bus, så kan folk godt finde på at tale til fremmede mennesker – ikke som i Danmark, hvor man helst ikke taler til fremmede. Det samme, når man sidder inderst inde i en bus og ønsker at komme af. Her taler man også til sidemanden og har øjenkontakt.

I Polen er det ilde set, hvis man pifter til tjeneren eller råber til vedkommende. Man kan ende med at få en bøde på 100 Euro. Man ser hinanden, og man respekterer hinanden. Der er en ordentlighed. Jeg tror personligt selv, at det bunder i, at folk er mere religiøse. Man står til ansvar for sine handlinger. Dette gør også, at mennesker bliver til bedre mennesker.

Kevin elsker merchandise. Det var hans første tur uden for grænsen. Selv på landevejen holdt han sig vågen og ville ikke sove. Vi tager det for givet, mens selv den forholdsvis kedelige tur i bilen kan være en oplevelser. Dette var en meget smuk og inspirerende oplevelse. Når vi er sammen, både hjemme men måske især når vi er på både små og længere ture, hvor både voksne og unge kommer lidt udenfor ”tryghedszonen” lærer vi af hinanden – det går aldrig kun den ene vej.
Lige fra starten var det planen, at der ikke skulle være alt for meget på programmet. Vi holdt os til én ting om dagen.

Dag 4 fik vi set Stadion Narodowy, der er Polens nationalstadium. Derfra tog vi tog til et museum i Warszawa, hvor vi så udstillingen ”Uprising”, der handler om modstandsbevægelsen under anden verdenskrig. Desuden fik vi set zoologisk have og byen fra et udkigstårn.

En af de helt store oplevelser var, da Polen skulle spille EM-kvalifikationskamp mod Wales. Her tog vi til en sportspub, hvor vi fik set kampen. Kampen blev afgjort ved straffesparkskonkurrence, hvor Polen vandt, da de scorede det sidste mål. Der var en fantastisk stemning i hele byen efter kampen.

Kl. 23.00 kørte vi tilbage mod Danmark og kørte hele natten.

Hvad har turen betydet for Kevin?

Jeg mener, at det har skabt en bevidsthed om, hvor meget mere der findes uden for de kendte ”fire vægge”. Det betyder en lyst til og nysgerrighed for at opleve endnu mere, som kan være en drivkraft til også at deale med det, der ikke er så sjovt og interessant lige nu. Det var en lærerig oplevelse for os alle 3 og tak til opholdsstedet for at gøre det muligt.”

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Nye friser fortæller stedet kulturhistorie

Nye friser fortæller stedets kulturhistorie Under Kulturdagene den 2. og 3. juni 2023, blev der præsenteret en mangfoldighed af aktiviteter, som tiltrak mere end 400 gæster. I denne forbindelse bidrog medarbejdere og frivillige fra Bogense Heldagsskole og...

På vej mod nye højder

Interview med en ung pige, 16 år Opholdsstedet i Bogense har lavet en række interviews med de unge om deres liv på opholdsstedet. Grundet særlige hensyn, er navnene på de unge ikke nævnt i artiklen. Hvor længe har du boet her? Et år, 5 måneder og 10 dage. Hvordan er...

Tid til at stå på ski

Skitur til Hafjell Her en lidt sjov video fra vores skitur til til Norge fra lørdag den 10 februar - onsdag den 14 februar, med 6 skønne unge og 4 pædagoger. Vi boede på Lillehammer Turistsenter, hvor vi sammen lavede fælles morgenmad, og 2 af dagene hyggede vi med...