Tanker omkring kvalitet i anbringelsen


Kvalitet i en anbringelse

I medlemsbladet LOS (Landsorganisationen for sociale tilbud), kan man i marts udgaven 2019, læse en artikel der hedder ”Kvalitet i en anbringelse”. Her kan man læse om hvordan Lundekollektivet og LOS i fællesskab, har udarbejdet et projekt, der forsøger at afdække, hvad der giver kvalitet i en anbringelse, set ud fra tidligere beboeres perspektiver.

Noget af det, de bl.a. påpeger er, at en god anbringelse ikke kan måles og vejes og at der er mange faktorer der spiller ind. I værste fald kan man i forsøget herpå risikere at de ”bløde værdier” ikke bliver indregnet, hvilket erfaringen i projektet viser at være særdeles vigtige.

Nævnte artikel har fået mig til at reflektere over, hvad vi her i Bogense vurderer, er kvalitet i anbringelsen. Noget af det vi vægter højt, er fx de nære men samtidig professionelle relationer. De unge, som bor her, kan mærke, at vi vil dem og at vi er der for dem – også når det bliver svært. For det gør det nogle gange. Det er samtidig også, når man har overkommet de svære perioder, at man kan se tilbage og opleve, at man har lært noget. I Bogense er vi med hele vejen, og vi giver ikke op, uanset hvor håbløst det kan se ud.

Ansvarliggørelse

Ansvarliggørelse er også et af kerneelementerne i vores pædagogik. De unge skal lære at tage ansvar for deres eget liv, for på et tidspunkt vil de skulle stå på egne ben og vi vil ikke længere kunne være der som en støtte. Det er selvfølgelig en proces, som også hænger sammen med alder og funktionsniveau. Her arbejder vi ud fra nærmeste udviklingszone og støtter de unge i gradvis medansvarlighed.

Inddragelsen af familie og netværk samt det gode samarbejde er ligeledes en af vores kæpheste. Vi ved, at vi aldrig kan erstatte de unges familie, men vi gør alt, hvad vi kan for at skabe det gode samarbejde og gennemsigtighed omkring det vi laver, for at familien kan mærke, at de er inddraget og de unge får de gode stunder med deres familie. Det gør vi bl.a. i den løbende åbne dialog i hverdagen samt i form af vores halvårlige familiedage.

En af vores tidligere elever Nicole, hvis historie kan læses i Nyhedsbrevet feb/marts 2020, har ligeledes sat ord på, hvad der for hende har gjort en forskel og været medvirkende til kvalitet i hendes anbringelsesforløb. Her fremhæver hun bl.a. de gode relationer til de voksne på opholdsstedet. At lærerne i skolen mødte hende der hvor hun var og var kreative i undervisningssammenhænge. At der var nogen der troede på, at hun kunne blive til noget, og holdt hende fast i selv at tage et medansvar.

Så hvordan definerer vi i Bogense, den gode kvalitet i anbringelsen? Overordnet set må vi tilslutte os mange af de hovedpointer artiklen i LOS fagbladet peger på. De bløde værdier må ikke glemmes!

Af Camilla Petersen, socialrådgiver

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense En vigtig tradition på stedet er de to årlige familiedage, den ene i foråret den anden om efteråret. Det er dage, som er meget vigtige for os, og hvor vi skaber gode stunder sammen. Lørdag d. 4. november var en af disse mærkedage...

Efterårskoncert i Juelsminde

Efterårskoncert i Juelsminde

Efterårskoncert i Juelsminde Onsdag d. 15. november tog Opholdsstedet i Bogense del i den årlige Efterårskoncert, der altid finder sted i Juelsminde. Her er der fokus på de unges egen kunst og kunstneriske udtryk. Her fremfører elever, pædagoger og lærere en optræden...

På skolebænken i ”Neuropædagogik”

På skolebænken i ”Neuropædagogik”

På skolebænken i ”Neuropædagogik” I arbejdet med sårbare unge skal vi dagligt agere på de unges reaktionsmønstre og tolke på, f.eks. hvorfor David ikke kommer til de aftaler, han indgår med de voksne, og vi skal tage stilling til, hvordan vi som pædagoger bedst kan...