Temadag om selvskade med Bo Møhl


På en smuk dag med høj blå himmel, var vi inviteret indenfor på det skønne opholdssted i Juelsminde.
Det var med stor forventning vi klappede Bo Møhl på “scenen”. Et svært og vigtigt emne, som vi oplever hver dag i vores arbejde
med de unge.

Der er mange fordomme om selvskade, og vi kender dem alle. Det var så godt, at få sat ord på alt det, vi oplever vedr. selvskade. At
få valideret at metoder som mentalisering faktisk har en effekt. At tage de forskellige dilemmaer op vi møder i hverdagen er så
vigtigt at få talt med hinanden om. Som Bo Møhl, sagde:

“De unge, der skader sig selv, gør det bedste de kan her-ognu, for at leve et godt liv. Hvis de havde kunnet gøre noget bedre, ville de have gjort det……. Så enkelt er det”

Det er vigtigt at få hjælp til, at få nye færdigheder, så man kan ændre sit reaktionsmønster og lindre sine smerter på anden vis. At man kan forstå dynamikken bag selvskade, gør det nemmere at hjælpe.Så opfatter man måske heller ikke så nemt, at beboeren anvender selvskade som et middel til at få opmærksomhed eller manipulere. Det var en god, lærerig og informativ dag i godt selskab.

Af: Anette Rundkvist, Opholdsstedet i Bogense

Mere info om temadagen her: www.juelsminde-dagskole.dk/temadag-om-selvskade/

 

Temadag om selvskade med Bo Møhl

Temadag om selvskade med Bo Møhl

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense

Familiedag på Opholdsstedet i Bogense En vigtig tradition på stedet er de to årlige familiedage, den ene i foråret den anden om efteråret. Det er dage, som er meget vigtige for os, og hvor vi skaber gode stunder sammen. Lørdag d. 4. november var en af disse mærkedage...

Efterårskoncert i Juelsminde

Efterårskoncert i Juelsminde

Efterårskoncert i Juelsminde Onsdag d. 15. november tog Opholdsstedet i Bogense del i den årlige Efterårskoncert, der altid finder sted i Juelsminde. Her er der fokus på de unges egen kunst og kunstneriske udtryk. Her fremfører elever, pædagoger og lærere en optræden...

På skolebænken i ”Neuropædagogik”

På skolebænken i ”Neuropædagogik”

På skolebænken i ”Neuropædagogik” I arbejdet med sårbare unge skal vi dagligt agere på de unges reaktionsmønstre og tolke på, f.eks. hvorfor David ikke kommer til de aftaler, han indgår med de voksne, og vi skal tage stilling til, hvordan vi som pædagoger bedst kan...