På skolebænken i ”Neuropædagogik”


I arbejdet med sårbare unge skal vi dagligt agere på de unges reaktionsmønstre og tolke på, f.eks. hvorfor David ikke kommer til de aftaler, han indgår med de voksne, og vi skal tage stilling til, hvordan vi som pædagoger bedst kan støtte og udfordre ham. Det sker tit, at vi står i situationer som disse, og det er ikke altid, at vi når at tage os tid til at spørge os selv og hinanden: ”hvorfor kommer Peter ikke?”. Det sker på personalemøder, og når der arbejdes med udviklingsplaner, og nu har vi fået endnu et redskab i vores pædagogiske arbejde.

I år har vi på Opholdsstedet i Bogense prioriteret et 5-dages kursus i Neuropædagogik med firmaet HjernePraxis, som kommer hos os 5 fredage, hvor vi gennemfører kurset sammen, alle voksne på stedet.

I fredags gennemførte vi den 4. kursusdag ud af 5, hvor vi havde forberedt os og udfyldt skemaer, en boksmodel, som skulle bruges til at udarbejde en Neuropædagogisk arbejdsplan. Vi opsatte

  • eksempler på problemstillinger,
  • udviklede på hypoteser – forklaringer på problemstillinger,
  • bestemte hvad det ville kræve af tiltag,
  • og hvilken strategi ville vi afprøve indtil næste gang.

Det betyder, at vi afprøver teorien i praksis og hjælper hinanden med at bruge denne arbejdsform, i første omgang i forhold til nogle enkle problematikker.

Vi oplever, at det er en meget konkret ”værktøjskasse”, vi får med os, samt at personalet som helhed har fået en samlet større viden om hjernen, sanserne, de kognitive funktioner og meget andet.

I oplægget til kurset beskrives det således:

”Formålet med kurset er at give dig nye handlemuligheder i din professionelle hverdag. Du får viden og værktøj, som gør dig i stand til at:

  • se sammenhæng mellem adfærd og kognitivt funktionsniveau
  • analysere observationer i et neuropædagogisk perspektiv
  • udvikle og bruge strategier på hjernens præmisser

Du lærer om den neuropædagogiske arbejdsproces og at bruge de neuropædagogiske redskaber.”

Vi glæder os til 5. og sidste kursusdag i oktober.

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Vores helt eget ”OL”

Vores helt eget ”OL”

Vores helt eget ”OL”Fredag d. 9. og lørdag d. 10. september 2022 vil for de mange deltagere være ensbetydende med oplevelsen af endnu et fantastisk ”OL” på Tvind, ved Ulfborg.To dage fyldt med både fysiske og men også mere stille aktiviteter, fyldt med snak og sjov...

March mod Ensomhed ’22

March mod Ensomhed ’22

March mod Ensomhed '22 Hvert år fra uge 32 til og med uge 41 gennemfører Patrick Cakirli, ”March mod Ensomhed”, hvor han vandrer 2.000 kilometer fra Nexø på Bornholm til Esbjerg i Jylland. Konceptet for ”March mod Ensomhed” er som følger: Patrick må ikke gå, medmindre...

Bogense Heldagsskole – med et særligt fokus på ordblindhed

Bogense Heldagsskole – med et særligt fokus på ordblindhed

Bogense Heldagsskole - med et særligt fokus på ordblindhed Interview med Mikkel Hansen, ansat som afdelingsleder på skolen siden 1. marts 2022. Stillingen her som afdelingsleder Du har arbejdet på Opholdsstedet i Bogense som pædagog siden 2016, og for 3 år siden...