Når klasseværelset flytter udenfor

Naturen er verdens bedste legeplads – fuld af mange timers leg, der styrker elevernes sundhed, motorik, koncentrationsevne, opfindsomhed og inspirerer til at være nysgerrig og søge svar. Naturen er også et spændende klasseværelse, hvor alle sanser er i spil, og hvor der konstant kan opstå lærerige sitiatoner. Når undervisningen tager udgangspunkt i aktiviteter i skov eller på strand, rundt om et bål eller ved en sø, så bliver undervisningen nærværende og konkret.

Én gang om ugen flytter klasseværelset ud i naturen. Målet er at lære om naturen og fordybe os i ny viden om det, der omgiver os og at bruge naturen som et andet slags klasseværelse. Nogle af de emner, som vi har beskæftiget os med, har omhandlet:

  • Hvordan man artsbestemmer forskellige træer ud fra deres blade.
  • Hvordan man kan kende forskel på forskellige slags svampe.
  • Hvor forskellige skaller og muslinger kan være.
  • Hvordan man kan bygge en lille raket, der bliver drevet af natron og eddikesyre.
  • Undersøgelser via brug af mikroskop: Hvordan sukkerkoncentration påvirker gærcellers aktivitet.

Disse er blot nogle få eksempler på, hvad vi har arbejdet med. Det er især fagene: biologi, fysik/kemi og natur/teknik, der er fokus på, når vi flytter klasseværelset ud i naturen.

Eksempel på forskellige forsøg og opgaver

Nærvær og autencitet er nødvendige når vi laver anderledes løsninger for sårbare unge.

Leonardo Da Vinci´s-selvbærende bro

Nærvær og autencitet er nødvendige når vi laver anderledes løsninger for sårbare unge.

Raketforsøg

Nærvær og autencitet er nødvendige når vi laver anderledes løsninger for sårbare unge.

Muslinger og skaller fundet på stranden

Nærvær og autencitet er nødvendige når vi laver anderledes løsninger for sårbare unge.

Set gennem mikroskopet

Vores unge har mange gode ressourcer, men skal have hjælp til at genfinde deres egenskaber og faglige kundskaber, da de ofte har en meget lille tro på deres egne evner.

Flere artikler fra vores nyhedsbrev

Besøg i en østgrønlandsk bygd, Tasiilaq

Besøg i en østgrønlandsk bygd, Tasiilaq

Besøg i en østgrøndlands bygd, Tasiilaq Fortalt af André, Ingemanns kontaktperson og matematiklærer, som ledsagede en af opholdsstedets elever, Ingemann, da han skulle besøge sin familie i starten af marts måned. Ingemann var i fuld gang med at forberede sig til...

Proteintilskud eller ej?

Proteintilskud eller ej?

Proteintilskud eller ej? Interview med Mikkel Hansen, pædagog på Opholdsstedet i Bogense, som gennem sit arbejde med unge mennesker ofte bliver spurgt, om det er godt at tage proteintilskud eller ej?! Mikkel, som har en kandidat i idræt & sunhed, har arbejdet i...

Ungdomssanktion

Ungdomssanktion

Ungdomssanktion På Opholdsstedet i Bogense har vi gennem flere år arbejdet med unge, som har været idømt en ungdomssanktion jævnfør Straffelovens § 74a. ”Ungdomssanktion” lyder måske som et lidt voldsomt ord, men i virkeligheden er det en enestående chance for at...